Man har svårt att bestämma var någonstans man ska börja när man skriver en recension om Pierce Browns omtalade bok Red Rising. Läsaren följer en ung man vid namn Darrow genom en dystopisk framtidsvärld som utspelar sig på Mars. I början av berättelsen är Darrow mycket ung, enbart 16 år gammal. Han är dessutom nygift med en flicka vid namn Eo och riskerar varje dag sitt liv för att utvinna den värdefulla gas som finns i Mars kärna. Darrow är en så kallad Red vilket är planetens lägsta kast. De som ingår i detta kast är i praktiken slavar. En slarver som riskerar liv och lem för att överleva. Darrow och alla andra Reds lever under lögnen att de sliter för att göra Mars beboligt för framtida invånare. Det visar sig snart vara en slug lögn som satts på plats för att minska motstridighet.

Recension av Red Rising av Pierce Brown

Verklighet eller orealistisk?

Det är väldigt vanligt att ungdomsböcker är lite orealistiska. Ibland är huvudkaraktärerna lite för bra på vad de gör, utan att egentligen ha förtjänat det. Detta är absolut inte fallet i Red Rising. Darrow har från första början levt ett väldigt svårt liv, som krävt att han både utvecklat en tålig uthållighet, samt god styrka. Det är därför lite mer troligt när han sedan uppfyller sin messiasroll.

Darrow är långt ifrån perfekt. Han är dock onekligen betydligt mer mogen och välutvecklad som person i jämförelse med de gudar han kommer i kontakt med under resans gång. Han begår både stora och små misstag under sin resa, men allting leder till att han utvecklas som karaktär. I början av berättelsen styrs han av sina känslor, och sitt sökande efter hämnd för den lögn hans nära och kära dött för. Han börjar efter ett tag verkligen smälta in, och vi ser en mer kalkylerande karaktär.

Vändningen:

I början av boken blev man lite rädd för att den skulle vara generisk, då själva konceptet inte direkt kändes originellt. Man fick uppfattningen att det bara skulle vara ännu en Hunger Games eller Divergent. Det finns onekligen liknelser man kan dra, men inte alls så många som folk kanske tror. Red Rising är verkligen unik i ungdomsboksvärlden. Den är dessutom löpande, med många uppföljare så här finns det nästan gränslösa timmar av underhållning i en spännande värld.

Många kommer nog underskatta Red Rising och avfärda den som ännu ett tappert men svagt försök att locka till sig unga läsare. Men det är verkligen bok du bara måste läsa – ung som gammal!

Betyg och recension

Önskar ni att beställa boken själva hittar ni den här: